Besöket på Mapledown School

Måndagen den 31 oktober åkte vi, en grupp på 12 personer från SIS, Djupdal och Brage till Mapledown School. Skolan ligger i Barnet, nordväst om de centrala delarna av city, en relativt socioekonomiskt stark kommun (county) i London. Mapledown School har ca 60 elever och är en skola med “Severe and Complex Learning Disabilities” och har tre olika zoner:

Zon 1: Severe Learning Disabilities (Stora inlärningssvårigheter)
Zon 2: Autistic Spectrum (Autismspektrat)
Zon 3: Profound and Multiple Learning Disabilities (Grava och multipla inlärningssvårigheter)

I Zon 3 gick elever med grava inlärningssvårigheter samt ett rörelsehinder och eleverna i denna zon var svåra att få kontakt med. Det intressanta ur vårt perspektiv var däremot att lärare och assistenter ansvarade för den fysiska träningen som verkar prioriteras, toalettbesök och att hjälpa vid matsituationen.

Om vi ska översätta dessa zoner till Djupdals och Brages verksamheter så har vi inga elever i zon tre, i Sverige skulle dessa elever gå i träningsskola.

När vi kom till skolan blev vi mycket väl välkomnade av Anju Shah, som har många ansvarsområden på skolan allt från ansvarig för IKT till ansvarig för internationella kontakter. Hon berättade kort om skolan och tog oss sedan på en rundtur i skolans lokaler så väl inre som till den underbara skolgården. På skolgården blev Linnéa vår försökskanin som fick testa det mesta. Bland annat denna gunga som du kan gunga själv, även om du sitter i rullstol!

På skolgården fanns även ett uterum med flera instrument vilka vi även var snabba på att testa.

Efter rundturen fick vi gå in och besöka olika klasser. Här fick vi chans att besöka alla tre zoner och när gruppen sedan träffades igen under lunchen var vi översköljda av intryck!

Efter lunchen på skolan (Swedish meatballs och English pudding) hade vi ett möte med skolans rektor Steve Carroll, biträdande rektorerna David Aarons och Sue Hart, IKT inspiratör Daniel Green samt vår värdinna Anju Shah.

Rektor Steve inledde med att berätta om det engelska skolsystemet utifrån specialskolornas perspektiv och vi jämförde hela tiden med det svenska systemet. Då fick vi chans att ställa frågor och Leskulla berättade även om regler kring det svenska skolsystemet. Den största ögonbrynshöjaren för våra nya engelska vänner var att vi i Sverige inte kan skriva till olika företag och be om bidrag, exempelvis till en gunga för rullstolsburna. Den fina skolgården och de fyra bussarna som Mapledown har var finansierade av just donationer.  Rektor Caroll var även förvånad över att britterna nu inför det svenska friskolesystemet och vi höll med om det.

Vilka intryck tar vi med oss?
Vi tar med oss deras arbete med att involvera alla sinnen. Det fanns tillexempel ett “sensory room” där man skapade musik genom att röra sig själv (ljudet skapades av brutna laserstrålar) eller att ta på en platta på väggen) och där ljus och ljud samspelade. I detta rum fanns även sacco-säckar och andra saker som tilltalade känseln.

I korridorerna fanns även “sensory boards” som tilltalade både genom starka färger samt känsel.

Vi tar även med oss det faktum att vi kommit längre i vissa avseenden. Vi kan tacka det svenska systemet för alla våra elevers hjälpmedel (t.ex moderna rullstolar). Vi har även kommit betydligt längre i vårt användande av IKT. På Mapledown fanns t.ex. smartboards i alla klassrum, men inga moderna datorer och endast fyra stycken iPads.

Det som imponerade var deras arbete med PECS, dvs. kommunikationsystem som är uppbyggt att av bilder som sätts i meningsordning i en pärm. De arbetade med PECS på alla nivåer, allt från att få eleven att lämnar en enstaka bild till att konstruera hela meningar. Eleven räcker över bilden eller meningsremsan med bilder till den person eleven vill kommunicera med och får på så sätt ett språk. Mapledown arbetade konsekvent med PECS för de elever med autism.

Rektorn var också flexibel och generös med planeringstid för sina medarbetare och personalen verkade trivas med att arbeta på Mapledown.

Väl hemma hade Anju redan skickat ett mail där hon frågar hur vi ska gå vidare och föreslår skypekonferenser mellan lärarna. Med det sagt så är detta endast början på vårt samarbete med Mapledown och historien är långt ifrån slut.

Annonser

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i London, pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s