Att skriva texter med IT och genrepedagogik som verktyg

Jag arbetar med en grupp elever i skolår 3-5 som är nyanlända till Sverige. För att de ska lära sig den nya tekniken och samtidigt utveckla det svenska språket så använder vi oss av datorer, Ipads, kameror och Activeboards.Under höstlovet skulle varje elev ta tre bilder (med mobilen eller en vanlig kamera) av några aktiviteter de gjorde under lovet. Sedan skulle de maila dem till mig. Detta för att träna på att använda Google apps och hur man infogar bilder. Bilder skulle vara en start till att skriva personliga återgivande texter.

När vi träffades efter lovet så hade jag gjort ett exempel på hur bilderna skulle sättas upp i kronologisk ordning. Vi gick igenom orienterings- och tidsord. Jag visade eleverna min tankekarta och vi tittade på hur den skulle vara upplagd. Sedan läste jag upp min exempeltext som jag gjort utifrån tankekartan. Vi gjorde en textkonstruktion gemensamt. Vi hade texten uppe på Activeboarden och markerade tidsord och verb tillsammans. Vi tittade på styckesindelningen och markerade ut orienterings- och tidsorden i sidan av texten.

Efter det fick varje elev ett stort blädderblockspapper där de satt upp sina bilder i kronologisk ordning. De satte upp post-it lappar med tidsord och orienteringsord. Utifrån det gjorde de sin tankekarta . Sedan fick de skriva sin personliga text först för hand sedan på dator. De fick lära sig hur man delar ett dokument på Google. De fick även träna på att logga in hemifrån och att skriva klart. De tränade på att infoga bilder. Fördelen med att använda Google docs är att jag som lärare är tillgänglig, men på mina villkor. Jag kan när som helst gå in i elevernas texter (hemifrån eller på jobbet) och kommentera deras texter. Eleverna i sin tur är inte bundna till att enbart arbeta med texterna i skolan, det räcker ju faktiskt med en smartphone så har du tillgång till allt ditt skolarbete.

Eleverna var mycket stolta över sina första egna texter och tycker att det är roligt och mycket enklare att skriva när man använder sig av denna metodik.

Nu ska vi fortsätta vår fantastiska resa genom IT världen. Vi ska göra serier på Ipad, skriva texter till det och tala.

Anne Bergström, Svenska som andraspråkslärare.

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i delade dokument. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att skriva texter med IT och genrepedagogik som verktyg

  1. Gunilla skriver:

    Härligt Anne! Du har gjort ett jättebra jobb med eleverna. Hoppas du kan inspirera andra till samma sak.

  2. Anna Kaya skriver:

    Vad intressant att få läsa och ta del av hur ni arbetar. Tack! Bra med youtube-filmen också!

  3. Nathalie Thegel skriver:

    Tack för att du delar med dig! Intressant!

Kommentera

