Besöket på Mount Carmel

Vi var en grupp på åtta personer som besökte Mount Carmel Roman Catholic College for Girls. Katolsk flickskola… vi var nog flera som hade fördomar eftersom detta (flickskola) inte finns eller är ganska ovanligt eller förknippat med negativ media (religiös friskola i Sverige).

Det visade sig att fördomarna kom på skam!   Vi fick nästan bara positiva intryck av vårt besök. Vi blev imponerade av den toleranta inställningen bland personal och elever gentemot andra religioner/trosinriktningar (både bland lärare och elever fanns exempelvis muslimer) samtidigt som skolan faktiskt var religiöst inriktad med morgonbön varje morgon och krucifix i varje klassrum.

Mount Carmel ligger i Islington, ett socioekonomiskt svagt område i nordvästra London. Skolan är för flickor mellan 11 och 16 år. Det finns ca 620 elever och 100 personal varav 45 är lärare. Bemanningen i klasserna är i regel en lärare och en resurs. Vissa delar av skolan var ganska gamla och nedslitna medan andra delar var nybyggda och moderna.  Elever bar skoluniform.

Elever med ekonomiska problem har möjlighet att köpa subventionerad lunch. Skolan har inte skolsköterska eller studie- och yrkesvägledare men hyr in vid behov. Skolan har bra samarbete med ett college i samma område för elevernas praktik och “pröva på veckor” inför gymnasievalet.

Pedagogiskt fanns också mycket att lära sig. I de flesta klassrum och korridorer var väggarna tapetserade med elevarbeten, uppsatser och allehanda pedagogiska posters. Till exempel på ett elevarbete som satt uppe hade läraren skrivit “Good use of vocabulary”.  Skolan hade en uttalad satsning “literacy” – läs-och skrivträning som syntes genom att de ämnesspecifika orden prydde klassrumsväggarna. Key words, viktiga ord/begrepp var något som genomsyrade varje ämne.

Skolan erbjöd också eleverna möjlighet att arbeta utanför lektionstid med sitt skolarbete i biblioteket, som var utrustat med två datorsalar. Där fanns även lärare tillhands om eleverna behövde hjälp. De hade även stödlektioner, en form av läxhjälp, efter lektionstid.

Det fanns flera klassrum som var utrustade med moderna datorer och alla klassrum, även de praktisk estetiska ämnena, hade både activeboard och whiteboard, längst fram i klassrummet vilka användes flitigt av både lärare och elever.


De hade ett väl utarbetat belönings/konsekvenssystem och snabb uppföljning genom täta mentorstider. Även lärarna hade en tydlig pedagogisk ledning (att döma av mötet med biträdande rektor) med lektionsbesök regelbundet samt återkoppling.

50% av eleverna hade engelska som andra språk. Mount Carmel har inte kommit lika långt i utvecklingen angående mottagande och undervisning av nyanlända elever. Deras nybörjarelever i engelska fick direkt börja i stor klass utan möjlighet att förbereda sig i mindre grupp med anpassad undervisning motsvarande förberedelseklass/nybörjarsvenska. Skolan hade i någon mån resurslärare som fanns tillgängliga i klassrummen eller erbjöd handledning.

Intrycken var många; engagerade och ansvarsfulla elever, stolthet att visa upp sin skola, kreativ miljö där man betonar både det praktiska och teoretiska, en känsla av stor pedagogisk och ambitiös medvetenhet bland all personal.

Annonser

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i London, pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s