Hur gör man då?

Som utlovat kommer här ett försök till inlägg om allt det praktiska kring hanteringen av alla våra iPads. Detta är en beskrivning av hur vi har löst det på sisdjupdalbrage:

Vi har sammanlagt 45 st iPad 1 och 13 st iPad 2.

26 st iPad 1 finns på SIS. 16 av dessa laddas i en väska, 10 st laddas i en plastlåda. Dessa uppdateras och synkas via ett enda iTunes konto i väntan på att Apple ska komma med skollicenser. Just nu innebär det alltså att vi köper en app som hamnar på 26 iPads. På detta iTuneskonto har vi ett iTunes gift card. Dessa kan man köpa på exempelvis Pressbyrån, ICA eller någon av elektronikkedjorna.

20120117-204330.jpg

20120117-204348.jpg

5 st iPad 2 och en iPad 1 används enbart av pedagoger/ledning och är kopplade till varsitt iTuneskonto som vi har köpt var sitt iTunes gift card till.

20120117-204517.jpg

På Brageskolan finns 16 st iPad 1 och dessa laddas i en laddningsväska och uppdateras/synkas på samma sätt som på SIS.

För de som är duktiga på matematik så har ni redan räknat ut att det finns paddor över. Dessa ligger just nu och väntar på att den nya terminen ska börja så att de får komma ut i verksamheten. Vår förskola (Tal- och språkcentrums förskola) kommer att börja med att prova iPad 2 på en avdelning: pingvinen vilket är en 6-årsgrupp. Dessa paddor kommer att laddas i en plastlåda och sedan kopplas till ett gemensamt iTuneskonto.
Vi har även en iPad 2 som ska användas av en elev på Djupdalsskolan. Denna kommer att administreras av eleven själv som kommer att få ett iTunes gift card av skolan.

Annonser

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i Hantering. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s