En dag på förskolan och deras iPads

Idag har jag varit på vår förskola och träffat både pedagoger och barn som arbetar med våra iPads.

Anne Sabel, biträdande rektor på förskolan, har fått tag på ett rykande hett exemplar av denna bok:

Lär och lek med surfplatta i förskolan av Lena Gällhagen och Elisabeth Wahlström.

Den är otroligt konkret och gör så att vilken förskoleavdelning som helst kan sätta igång med iPadsarbetet samma dag som de får sina iPads och denna bok!

I denna bok finns temaförslag, kopplingar till Lpfö samt en planeringsmodell med 9 rutor. Planeringsmodellen var något vi (jag samt pedagogerna på Pingvinerna) föll för direkt! Vi kommer nu förbereda förskolans första tema som kommer att inkludera arbete med iPads och det kommer att handla om myror! Karin, en av de fantastiska pedagogerna på Pingvinen, var mycket noga med att poängtera att iPaden ersätter inte det konkreta, att gå ut och titta på myror i verkligheten, utan kompletterar och underlättar.

Jag fick även se hur barnen själva arbetade med iPadsen. Vi har appen TimeTimer på paddorna och med hjälp av denna kunde barnen vänta på sin tur (vilket är en utav svårigheterna med deras handikapp). Alla appar kräver interaktion – om man som pedagog kräver det av barnen!

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i appar, förskolan, paddagogik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En dag på förskolan och deras iPads

  1. Lena Gällhagen skriver:

    Tack för ett trevligt inlägg och positivt omdömme om vår bok. Mvh Lena Gällhagen

Kommentera

