Skolbesök på St Aloysius’ College

St Aloysius’ College är en “voluntary aided” katolsk pojkskola för elever från 12 år och uppåt. De har även en gymnasiedel där flickor är välkomna.

Det som kännetecknar skolan är att den arbetat sig upp från icke-godkänt av motsvarande skolinspektionen till att nå toppresultat på GSCE (examen i slutet av den obligatoriska skolan). Eleverna på skolan kommer från stora delar av London och majoriteten har invandrarbakgrund, framför allt från Sydamerika och Afrika.
Skolledningen hävdar att deras förbättrade resultat beror på att de arbetat hårt med disciplinära frågor, snarare än förändrad pedagogik. Många av eleverna var inblandade i de ungdomskravaller som ägde rum under sommaren 2011, och skolledningen finns nu ute på stan, runt busshållplatser och samlingsplatser före och efter skolan samt under lunchtid för att förhindra sammanstötningar med elever från andra skolor.
Under skoldagen prioriterar skolledningen att vara ute på rasterna. Det var ganska kul att se hur de vid en rast snabbt ledde in oss i ett klassrum för att prata med en lärare för att själva springa ut till sin allokerade plats på skolgården En plats där de hade bra uppsikt över allt som hände. Om de såg en antydan till bråk någonstans ringde de snabbt till den personal som fanns närmast eleverna för att lösa konflikten. Nämnas bör att skolan var byggd på ett  sådant sätt att man hade full uppsikt över hela skolgården och balkonger, vilka fungerade som korridorer med direkt ingång till respektive klassrum.De elever som inte sköter sig, eller som har svårt att följa med i undervisningen, går till ett sk Learning Center, ett klassrum där en lärare arbetar med eleverna för att de ska komma ikapp i undervisningen. Om man är på sk. social probation, dvs inte uppfört sig under skoltid, får man inte ha rast med sina kamrater. De slutar och börjar även på annan tid, allt för att de inte ska ställa till med mer oreda. Upp till två veckor kan eleverna få stanna i Learning Center. Här är det viktigt att påpeka att de får en fullgod undervisning under tiden så de inte ska halka efter i skolan. För elever med fortsatta problem finns även möjligheten att byta skolmiljö, och de kan få tillbringa upp till 5 veckor i en systerskola innan de får komma tillbaka till sina kamrater igen.

Vi tittade även på datortätheten på skolan och kunde konstatera att de hade några datorsalar, där de bedrev regelrätt datorundervisning, t.ex. att tillverka hemsidor, göra presentationer mm. I flera klassrum fanns också datorer i hela eller halva klassuppsättningar. Moderna språk hade ett klassrum med datorer att dela på, och några klassrum utan. Samma gällde även för andra ämnen, t.ex. engelska.
Trots att vi endast var på skolan i en och en halv timme så fick vi se massor som vi kan plocka upp och omsätta i vår egen verksamhet.
Vårt studiebesök omfattade även en lokal fish n’ chips restaurang, en promenad i området och förstås den lokala puben.
Annonser

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i Internationella kontakter, London, pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s