Paddagogikträff: Sollentuna – hur gick det?

Vilken vecka!

I tisdags den 24/4 gick paddagogikträffen av stapeln och för er som inte var där ska jag försöka ge en rättvis återblick.

Det var ett febrilt arbete som pågick från tidig morgon till dess att första besökaren anlände. Matsalen tömdes och in åkte inhyrda stolar för all komplettera sittplatser till alla 150 besökare.

Kl. 15 kom 1/5 av den media vi bjudit in. Jag tycker att det är tråkigt att det är så svårt att få gehör av Sollentunas media när det gäller positiva nyheter (men rakt det motsatta när det gäller det negativa). Positivt å andra sidan var att journalisten (som kom från Sollentunas kommunikationsavdelning) valde att stanna hela kvällen istället för bara under presstiden som han tidigare sagt.

Sisdjupdalbrages rektor, Leskulla Carell, inledde kort med att hälsa alla välkomna och lämnade sedan över ordet till Maria Stockhaus (ordförande i Barn- och Ungdomsnämnden i Sollentuna). Hon anspelade flera gånger på det mediadrev som skapades efter att hon (något felciterad) sagt att vi inte använder pennor och papper i Sollentuna längre. Hon poängterade flera gånger att så är givetvis inte fallet. Sedan var det dags för det alla väntat på: alla paddagogiska seminarier!

Jag hann själv inte alls runt och lyssna, men hann däremot snappa upp flera positiva åsikter från samtliga pass, och dagen efter kunde jag även läsa ikapp på twitter under hashtaggen #paddagogikträff.

Vi hade även fyra appar som studerades närmare under kvällen:

Här var kommentaren från både utställare och besökare att en paddagogikträff är ett bättre forum än en mässa. Det gäller både det mer inofficiella där man ”vågar” testa och ställa alla frågor samt den enkla aspekten som ljudvolym.

Vi hade även ställt alla bord från matsalen längst väggen i den långa korridoren där det serverades wraps, frukt, vin och cider. Sedan fanns det kaffe och kakor i mingelhörnan utanför matsalen. Jag tyckte att just ätandet flöt på bra, det är ju svårt att få mat för 150 personer att inte upplevas som en enda lång kö, men det tyckte jag nog inte att det blev. Sollentuna bjöd denna kväll på strålande sol, så det var många som tog sin mat med sig och njöt av kvällssolen.

Innan alla 150 besökare gav sig av fick de med sig en goodie-bag var.

Lite rolig information får avsluta detta blogg-inlägg:
18 kommuner på plats: Sollentuna, Ystad, Vaxholm, Sigtuna, Nacka, Uppsala, Botkyrka, Haninge, Stockholm, Heby, Karlskrona, Ekerö, Helsingborg, Upplands-Bro, Strängnäs, Södertälje, Lund och Upplands Väsby.
155 namnlappar skrevs ut – endast 5 som inte kom.
Bland besökarna fanns allt från förskollärare, lärare, elevassistenter, fritidspedagoger, biträdande rektorer, rektorer, förvaltningschefer, IT-samordnare, IT-pedagoger, bibliotikarie, skolassistent och logopeder.

För att ge en mer rättvis och heltäckande bild av paddagogikträffen skulle jag bli jätteglad om ni som läser detta (och var på paddagogikträffen) lämnar ett digitalt fotavtryck och berättar om något av de seminarierna ni var på!

Tack alla ni som kom – det var ni som gjorde kvällen!

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i it-konferens, paddagogik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Paddagogikträff: Sollentuna – hur gick det?

  1. fossing skriver:

    Jag är otroligt imponerad av att ni lyckades få det att fungera så fantastiskt bra som det gjorde! En av knytkonferens-rutorna hade velat ta upp hur man hanterar iPad med installation av appar, apple-id, m.m. och det kanske är en tanke till nästa gång att bjuda in någon som kan det 🙂
    Jag har försökt sammanfatta lite av det jag fick med mig på http://metgpedagogen.wordpress.com/2012/04/28/creaza-cartoonist/ och http://metgpedagogen.wordpress.com/2012/04/28/tips-fran-bibliotekarien-pa-guc/

    Tack!

  2. sisdjupdalbrage skriver:

    Hej!
    Tack för din input. Mycket bra idé för den som tar över stafettpinnen att försöka få in någon som vet och kan mer om det. Vi siktar på en träff nästa år innan SETT, du är väl med?
    /Gunilla

Kommentera

