Studiebesök på Puololan skola i Åbo, Finland

Förra våren fick vi studiebesök av en lärare från Puolalan skola. I år var det min tur att besöka skolan i Åbo i tre dagar.

Puolalan skola ligger i centrala Åbo . Skolan är kommunal skola har ca 800 elever i skolåren 1-9. Intagningsområdet är hela Åbo eftersom det är en skola som profilerar sig inom många olika ämnen.
Skolan har många olika språkprofiler som engelska, tyska, ryska och finska från och med första klass. Det finns även en IT klass på högstadiet. De som söker till språkklasserna testas av universitetet i Åbo för att se om de är lämpliga att börja på skolan.

Efter en sömnlös natt i en hytt bredvid maskinrummet på Amorella anlände jag till ett regnigt Åbo. När jag kom till skolan blev jag mycket omhändertagen av Sirpa Isolauri som besökte oss förra året.

Denna första dag fick jag följa henne och hennes klass 1B. Klassen bestod av 25 elever. På denna skola var alla lektioner 45 minuter, sedan 15 minuters rast. Eleverna satt vid bänkar och väggarna var prydda av olika elevarbeten och pedagogiska affischer. I rummet fanns en projektor, en dator och en dokumentkamera.

Läraren använde ofta projektorn för att ha genomgångar och de flesta läromedel de använde fanns det interaktiva läromedel som användes flitigt och var knutna till de böcker de använde . Jag fick se undervisning på både finska och matematik. Det som jag tog med mig från detta var att läraren och eleverna alltid rättade tillsammans.
Sirpa berättade att när hon sedan skulle se om kunskaperna fanns hos eleverna så använde hon sig av tester och diagnoser. Mycket bra tycker jag för då slipper man ödsla tid på en massa rättning. Under en av dagarna så gjorde varje elev en självbedömning. Detta görs i varje klass två gånger per läsår. Precis som vi gör inför de nationella proven.

Det fanns en datasal med stationära datorer som låg- och mellanstadiet delade på. Lärarna fick boka in den vid behov. Jag besökte klass 4 när de arbetade där, de arbetade med ett färdigt digitalt läromedel i matematik som tillhörde läromedlet de hade i ämnet.

Högstadiet som precis haft en upprustning av sina lokaler hade fått Smartboards i varje klassrum och IT- klassen hade egna laptops. Resten av eleverna fick dela en datasal.


Eftersom jag arbetar med svenska för nybörjare så besökte jag läraren Jenny som hade finska för nybörjare. Den lektionen som jag närvarade vid så arbetade de gemensamt med digitala uppgifter via projektorn. Eleverna har inte tillgång till datorer eller annan teknisk utrustning under dessa lektioner.

På skolan fanns det inte iPads. Så det var spännande för eleverna att få prova de iPads jag hade med mig. Jag filmade även klass 1 under dessa dagar och gjorde en film med appen iMovie. Klassen fick se den och filmen ska även visas på Puolalan skola på deras föräldrakväll.

Jag hade tre mycket givande dagar på skolan och jag tackar Sirpa, de andra lärarna och eleverna på Puolalan skola så mycket för att de tog hand om mig.

Anne Bergström
Lärare på Sollentuna International School

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i Internationella kontakter, pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

