Genrepedagogik + IT = Språkutveckling

Tidigare under vårterminen skrev eleverna i nybörjarsvenska faktatexter (rapporter) och gjorde presentationer om sina hemländer på Google apps.

För att träna mer på att skriva faktatexter så bestämde vi oss för att skriva om svenska djur. Jag gjorde en exempeltext som vi läste och eleverna fick lära sig nya ord och begrepp. De fick en matris med rubriker för olika beskrivningar och under varje beskrivning fanns det frågor som berörde ämnet. T.ex Utseende: (Hur ser djuret ut? Hur mycket väger den och hur hög och lång kan den bli? Färg? )
Ord som du kan använda (Svans, nos, buk, rygg, huvud, päls, kg, cm, hane, hona mm)
Vi gick igenom matrisen så att alla förstod vad de skulle ta reda på. De fick två sidor på internet där de skulle söka information och där texterna inte är för svåra.


Vi började sedan med ett besök på Skansen så eleverna fick se djuren och läsa om dem för att bygga upp förförståelsen.

Tillbaka i skolan fick de sedan börja söka information om sina djur och fylla i matriserna. Sedan gjorde de presentationer i Google apps om de djur de valt och presenterade dem för sin klass.


När presentationerna var klara så fick de göra faktaböcker  om sitt djur på Book Creator på iPad . Som de placerade i sina bokhyllor i iBook.

Detta ledde till att eleverna har lärt sig många nya ord, som de befäst genom att vi arbetat med texterna så många gånger. De har tränat på att skriva genren rapport (eller faktatext som vi valt att kalla den), de har tränat uttal genom att läsa in texten i sina böcker på Book Creator. Böckerna kan nu läsas av alla elever på skolan.

Anne Bergström
Lärare i svenska som andraspråk

Annonser

Om Ida Söderman

Jag är svenska som andraspråkslärare i grunden och utbildad IT-pedagog och jobbar som utvecklingsledare på Futuraskolan med skolor och förskolor i stockholmsområdet. Jag gillar modern teknik och jag brinner för språk och språkutvecklning. Detta är en perfect match i mina ögon. Jag gillar Google drive, iPads, datorer, Youtube, sociala medier, forskningsförankring, nytänk, omtänk och choklad.
Det här inlägget postades i appar, delade dokument, paddagogik, pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s